Publications by: Thibault CARRON

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2019

Conference papers

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Mathieu Muratet, Iman N’hari, Bernold Hasenknopf, Benoit Grosjean, Rodolphe Vuilleumier, et al.. Usages de jeux sérieux pour motiver les étudiants : initiatives d’enseignants et impulsions institutionnelles. Questions de Pédagogies dans l'Enseignement Supérieur, ENSTA Bretagne, IMT-A, UBO, Jun 2019, Brest, France. ⟨hal-02284352⟩
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Brunet Olivier, Amel Yessad, Mathieu Muratet, Thibault Carron. Quels scénarios pour l’enseignement de l’informatique à l’école élémentaire ? Premiers éléments relatifs au contenu et au modèle des scénarios dans le cadre du projet IE-CARE. Atelier EIAH 2019 : Apprentissage de la pensée informatique de la maternelle à l’Université : retours d’expériences et passage à l’échelle, Jun 2019, Paris, France. ⟨hal-02383986⟩
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Book sections

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Philippe Pernelle, Hamza Abed, Thibault Carron, Stéphane Talbot, Chokri Ben Amar, et al.. Jeux sérieux: une approche de ludification au sein de filières technologiques pour la formation en présentiel et en distanciel (Chapitre 7). Pratiques et innovations à l'ère du numérique en formation à distance Technologie, pédagogie et formation, Presses de l'Université du Québec, pp.139-156, 2019, Formation à distance / Distance Learning, 978-2-7605-5173-2. ⟨hal-02315667⟩
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2018

Journal articles

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Mathieu Muratet, Amel Yessad, Thibault Carron, Arthur Ramolet. Un système d’aide à l’analyse des traces des apprenants dans les jeux sérieux. STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), ATIEF, 2018, Numéro Spécial Sélection de la conférence EIAH 2017, 25 (2018). ⟨hal-01890711⟩
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Thibault Carron, Grégory Houzet, Hamza Abed, Philippe Pernelle, Pierre-Jean Lainé, et al.. Teaching Digital Literacy: The Outcomes from a Learning Lab. Journal of electrical engineering, 2018, 6 (2), pp.75-84. ⟨10.17265/2328-2223/2018.02.003⟩. ⟨hal-01889025⟩
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Conference papers

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Hamza Abed, Philippe Pernelle, Thibault Carron, Stéphane Talbot, David Wayntal, et al.. A Gamification Approach for Serious Games. 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), Dec 2018, Wollongong, Australia. pp.551-558, ⟨10.1109/TALE.2018.8615285⟩. ⟨hal-02181404⟩
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Hamza Abed, Philippe Pernelle, Thibault Carron, Stéphane Talbot, David Wayntal. Approche de ludification des enseignements ou comment motiver des étudiants aux concepts mathématiques. CIMOM'18, Nov 2018, Mayotte, France. ⟨hal-02181431⟩
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Guy Mbatchou, François Bouchet, Thibault Carron, Philippe Pernelle. Proposing and evaluating a model of co-construction of the learning scenario by the learner. 15th International Conference Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, International Association for Development of the Information Society, Oct 2018, Budapest, Hungary. pp.208-215. ⟨hal-01908168⟩
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Guy Mbatchou, François Bouchet, Thibault Carron. Multi-scenario modelling of learning. Conférence sur le Recherche en Informatique et ses Applications, Association Sénégalaise des Chercheurs en InformatIque (ASCII), Apr 2018, Ziguinchor, Senegal. pp.199-211, ⟨10.1007/978-3-319-98878-8_19⟩. ⟨hal-01798303⟩
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2017

Conference papers

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Fatma Miladi, Amel Yessad, Thibault Carron, Faiez Gargouri. Modeling Learner’s Type Using an Educational Massively Multiplayer Online Role-Playing Game. European Conference on Game-Based Learning, Oct 2017, Graz, Austria. ⟨hal-01889077⟩
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Amel Yessad, Mathieu Muratet, Thibault Carron. Aider à l'analyse du comportement d'un apprenant dans les jeux sérieux. EIAH 2017, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01515748⟩
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Thibault Carron, Mathieu Muratet, Bertrand Marne, Amel Yessad. Analyser et représenter la progression de la difficulté d’un jeu sérieux du point de vue ludique et pédagogique. EIAH 2017, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01515753⟩
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Thibault Carron, Gregory Houzet, Philippe Pernelle, Pierre-Jean Lainé, Stéphane Talbot. Enseignement du numérique : Les apports d'un Learning Lab. Telecom’2017 & 10es JFMMA, May 2017, Rabat, Maroc. ⟨hal-02181530⟩
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2016

Conference papers

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Hamza Abed, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron. Serious Games for vocational training: a compared approach. AICCSA 2016 - 13th ACS/IEEE International Conference on Computer Systems and Applications, Nov 2016, Agadir, Morocco. ⟨hal-01372242⟩
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Wiem Maalej, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron, Elodie Kredens. Identification and modeling of the skills within MOOCs. AICCSA 2016 - 13th ACS/IEEE International Conference on Computer Systems and Applications, Nov 2016, Agadir, Morocco. ⟨hal-01372290⟩
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Sahar Msaed, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron. Service oriented approach for modeling and generic integration of complex resources in MOOCs. AICCSA 2016 - 13th ACS/IEEE International Conference on Computer Systems and Applications, Nov 2016, Agadir, Morocco. ⟨hal-01372280⟩
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Nada Aouadi, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron, Stéphane Talbot. Models and Mechanisms for implementing playful scenarios. AICCSA 2016 - 13th ACS/IEEE International Conference on Computer Systems and Applications, Nov 2016, Agadir, Morocco. ⟨hal-01372311⟩
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Nada Aouadi, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron. MDA approach for reusability in serious game and e-learning design. ICWL 2016 - International Conference on Web-based Learning, Oct 2016, Roma, Italy. ⟨hal-01372236⟩
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Sahar Msaed, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron. Complex resources in MOOCs: structural and behavioral integration approach. ICWL 2016 - International Conference on Web-based Learning, Oct 2016, Roma, Italy. ⟨hal-01372228⟩
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Wiem Maalej, Philippe Pernelle, Chokri Ben Amar, Thibault Carron, Elodie Kredens. Modeling skills in a learner-centred approach within MOOCs. ICWL 2016 - International Conference on Web-based Learning, Oct 2016, Roma, Italy. ⟨hal-01372231⟩
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Hamza Abed, Philippe Pernelle, Thibault Carron, Chokri Ben Amar. Scenario modeling for serious games : an approach for industry sector. ICWL 2016 - International Conference on Web-based Learning, Oct 2016, Roma, Italy. ⟨hal-01372232⟩
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Mathieu Muratet, Amel Yessad, Thibault Carron. Understanding Learners’ Behaviors in Serious Games. ICWL 2016 - International Conference on Web-based Learning, Oct 2016, Rome, Italy. ⟨10.1007/978-3-319-47440-3 22⟩. ⟨hal-01372326⟩
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Mathieu Muratet, Amel Yessad, Thibault Carron. Framework for Learner Assessment in Learning Games. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2016, Lyon, France. pp.622-626, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_77⟩. ⟨hal-01359636⟩
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Jean-Charles Marty, Audrey Serna, Thibault Carron, Philippe Pernelle, David Wayntal. Multi-device Territoriality to Support Collaborative Activities : Implementation and Findings from the E-Learning Domain. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2016, Sep 2016, Lyon, France. pp.152-164, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_12⟩. ⟨hal-01372051⟩
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2015

Journal articles

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Jean-Charles Marty, Thibault Carron, Philippe Pernelle, Stéphane Talbot, Grégory Houzet. Mixed Reality Games. International Journal of Game-Based Learning, IGI Global, 2015, 5 (1), pp.32-47. ⟨10.4018/ijgbl.2015010103⟩. ⟨hal-01122620⟩
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Conference papers

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Wiem Maalej, Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. Integration of Game Based Learning into a TEL Platform: Application to MOOCs. 9th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2015), Oct 2015, Steinkjer, Norway. pp.321-331. ⟨hal-01261217⟩
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Nada Aouadi, Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. A model Driven Architecture MDA Approach to facilitate Serious Game Integration in an e-learning environment. 9th European Conference on Game-Based Learning, Oct 2015, Streinkjer, Norway. pp.15-25. ⟨hal-01261218⟩
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Hamza Abed, Philippe Pernelle, Stéphane Talbot, Elodie Kredens, Thibault Carron. Teaching generation Y and Z with mixed reality: from virtual with serious game to real with IoT (full paper). E-Learn 2015: World Conference on E-Learning, Oct 2015, Kona, Hawaii, United States. ⟨hal-01214892⟩
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Hamza Abed, Philippe Pernelle, Thibault Carron, Chokri Ben Amar, Marwene Kechiche, et al.. Serious game framework confronted with specificities of industrial training: application to steel industry. The 9th European Conference on Games Based Learning, ECGBL 2015, Oct 2015, Steinkjer, Norway. ⟨hal-01213529⟩
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Nada Aouadi, Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. Model Driven Architecture Approach for smooth integration of playful scenarios into learning environments. The 9th European Conference on Games Based Learning, ECGBL 2015, Oct 2015, Steinkjer, Norway. ⟨hal-01213527⟩
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Amina Zaghbib, Philippe Pernelle, Naima El Kechai, Thibault Carron. An ITS and Experiential Training approach to support lifelong change management in enterprises. 2015 International Conference on Education, Management and Systems Engineering, EMSE2015, Aug 2015, Phuket, Thailand. pp.157-161. ⟨hal-01213521⟩
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Sahar Msaed, Aicha Nabila Benharkart, Philippe Pernelle, Thibault Carron. Integration of complex ressources in a tel environment. 7th International Conference on Education and New Learning Technologies, EDULEARN15, Jul 2015, Barcelona, Spain. pp.7514-7522. ⟨hal-01214890⟩
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2014

Journal articles

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Thibault Carron, Stéphane Talbot. Industrial Knowledge assessment for capitalization purposes via learning techniques. World Applied Sciences Journal, 2014, 31 (14), pp.28-35. ⟨10.5829/idosi.wasj.2014.31.arsem.598⟩. ⟨hal-01174793⟩
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Amel Yessad, Isabelle Mounier, Thibault Carron, Fabrice Kordon, Jean-Marc Labat. Formal Framework to improve the reliability of concurrent and collaborative learning games. EAI Endorsed Transactions on Serious Games, ICST, 2014, 14 (2), pp.e4. ⟨10.4108/sg.1.2.e4⟩. ⟨hal-01174632⟩
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Conference papers

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Amel Yessad, Isabelle Mounier, Jean-Marc Labat, Fabrice Kordon, Thibault Carron. Have you found the error? A Formal Framework for Learning Game Verification. 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2014, Graz, Austria. pp.476-481, ⟨10.1007/978-3-319-11200-8_45⟩. ⟨hal-01215670⟩
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Philippe Pernelle, Thibault Carron, Soumaya Elkadiri, Aurélie Bissay, Jean-Charles Marty. PLM Serious Game Approach available both for Change Management and Knowledge Assessment. 11th IFIP International Conference on Product Lifecycle Management (PLM 2014), Jul 2014, Yokohama, Japan. pp.323-332, ⟨10.1007/978-3-662-45937-9_32⟩. ⟨hal-01215658⟩
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Philippe Pernelle, Thibault Carron, Stéphane Talbot. An approach to help Knowledge assessment: From Serious Game to MOOC (best article presentation award). International Conference on Innovative Trends in Science, Engineering and Management 2014 (ICITSEM 2014), Feb 2014, Dubaï, United Arab Emirates. pp.125-130. ⟨hal-01217288⟩
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Wiem Maalej, Sahar Msaed, Philippe Pernelle, Thibault Carron. Adaptive and playful approach in the MOOC: thanks to Serious Game. 9th IEEE International Conference on Digital Information Management (ICDIM 2014), Sep 2014, Phitsanulok, Thailand. pp.201--204, ⟨10.1109/ICDIM.2014.6991423⟩. ⟨hal-01575905⟩
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Directions of work or proceedings

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Jean-Charles Marty, Thibault Carron. International Journal of Learning Technology - Special Issue on Game-Based Learning. France. 9 (2), Inderscience Publishers, 2014. ⟨hal-01221883⟩
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2013

Journal articles

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Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. From Traces to indicators for Serious Games: Case study concerning a new way to introduce Product Lifecycle Management. International Journal of Learning Technology, Inderscience, 2013, 8 (2), pp.127-146. ⟨10.1504/IJLT.2013.055670⟩. ⟨hal-01174619⟩
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Conference papers

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Jean-Charles Marty, Thibault Carron, Stéphane Talbot, Grégory Houzet, Philippe Pernelle. Integrating non-virtual Electronic activities in Game-Based Learning Environments. 7th European Conference on Games-Based Learning (ECGBL), Oct 2013, Porto, Portugal. pp.378-385. ⟨hal-01339237⟩
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Thibault Carron, Fabrice Kordon, Jean-Marc Labat, Isabelle Mounier, Amel Yessad. Toward Improvement of Serious Game Reliability. 7th European Conference on Games Based Learning, Oct 2013, Porto, Portugal. pp.80-87. ⟨hal-01216093⟩
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Amel Yessad, Jean-Marc Labat, Thibault Carron. An approach to model and validate scenarios of serious games in the design stage. International Conference on Web-based Learning, Oct 2013, Kenting, Taiwan. pp.264-273, ⟨10.1007/978-3-642-41175-5_27⟩. ⟨hal-01216181⟩
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Thibault Carron, Philippe Pernelle, Stéphane Talbot. Issues of Learning Games: From Virtual to Real. International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2013, Oct 2013, Fort Worth, Texas, United States. pp.133-140. ⟨hal-01216194⟩
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Bertrand Marne, Thibault Carron, Jean-Marc Labat, Iza Marfisi-Schottman. MoPPLiq: A Model For Pedagogical Adaptation of Serious Game Scenarios. 2013 IEEE 13th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Jul 2013, Beijing, China. pp.291-293, ⟨10.1109/ICALT.2013.90⟩. ⟨hal-00867440⟩
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Iza Marfisi-Schottman, Jean-Marc Labat, Thibault Carron. Building on the Case Teaching Method to Generate Learning Games Relevant to Numerous Educational Fields. International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT, Jul 2013, Beijing, China. pp.156-160, ⟨10.1109/ICALT.2013.49⟩. ⟨hal-00845532⟩
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Philippe Pernelle, Thibault Carron. Plateforme Serious Game mutualisée et pluridisciplinaire: les IUT en première ligne. Second congrès national de la recherche en IUT, Jun 2013, Corte, France. ⟨hal-01218426⟩
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Bertrand Marne, Thibault Carron, Jean-Marc Labat. Modélisation des parcours pédago-ludiques pour l'adaptation des jeux sérieux. 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. pp.55-66. ⟨hal-00839749⟩
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Iza Marfisi-Schottman, Jean-Marc Labat, Thibault Carron. Approche basée sur la méthode pédagogique des cas pour créer des Learning Games pertinents dans de nombreux domaines d'enseignement. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH'2013, May 2013, Toulouse, France. pp.67-78. ⟨hal-00845537⟩
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Jean-Charles Marty, Philippe Pernelle, Thibault Carron. Problématique d'awareness au sein d'un groupe d'apprenants dans des environnements basés sur le jeu. EIAH - Atelier "Serious Games, jeux épistémiques numériques - Méthodologies de recherche pour l'étude des interactions, May 2013, Toulouse, France. pp.47-53. ⟨hal-01216132⟩
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Thibault Carron, Philippe Pernelle, Jean-Mathias Heraud, Amel Yessad. Vérification de scénarios complexes issus du processus de ludification ("gamification") dans les jeux sérieux. Rencontres interdisciplinaires sur les systèmes complexes naturels et artificiels, Jan 2013, Rochebrune, France. 1-12 (in press). ⟨hal-01216125⟩
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Book sections

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Thibault Carron, Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty. A Serious Game Environment to Support Organisational Changes in Enterprise. Ubiquitous and Mobile Learning in the Digital Age, Springer New York, pp.239--256, 2013, ⟨10.1007/978-1-4614-3329-3_16⟩. ⟨hal-01221708⟩
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2012

Journal articles

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Jean-Charles Marty, Thibault Carron, Philippe Pernelle. Observe and React: Interactive Indicators for Monitoring Pedagogical Sessions. International Journal of Learning Technology, Inderscience, 2012, 7 (3), pp.277-296. ⟨10.1504/IJLT.2012.049195⟩. ⟨hal-01174612⟩
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Thibault Carron. Les "Serious Games" pour apprendre autrement!. Revue ESPRIUT "le magazine des IUT de France", 2012, pp.6. ⟨hal-01174629⟩
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Thibault Carron, Jean-Charles Marty, Philippe Pernelle. Un environnement d'apprentissage basé sur le jeu: Learning Adventure. Revue Argos (SCEREN - CNDP-CRDP), 2012, 50, pp.16-21. ⟨hal-01174621⟩
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Elise Gendron, Franck Pourroy, Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Towards a structured approach to the definition of indicators for collaborative activities in engineering design. Journal of Engineering Design, Taylor & Francis, 2012, 23 (3), pp.195 à 216. ⟨10.1080/09544828.2011.576334⟩. ⟨hal-00622159⟩
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Conference papers

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Philippe Pernelle, Thibault Carron, Jean-Charles Marty, Stéphane Talbot. Learning PLM system with a Serious Game. 19th Advances in Production Management Systems (APMS), Sep 2012, Rhodes, Greece. pp.598-605, ⟨10.1007/978-3-642-40352-1_75⟩. ⟨hal-01282398⟩
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Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. Serious Gaming: A new way to introduce Product Lifecycle Management. IEEE Workshop on Learning Technology for Education in Cloud 7th International Conference on Knowledge Management in Organizations. Services and Cloud Computing, Jul 2012, Salamanca, Spain. pp.89-100, ⟨10.1007/978-3-642-30859-8_9⟩. ⟨hal-01273042⟩
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Amina Zaghbib, Philippe Pernelle, Thibault Carron. Virtual coaching for change management. 12th IEEE International Conference on Advance Learning Technologies, ICALT 2012, Jul 2012, Roma, Italy. pp.634-638, ⟨10.1109/ICALT.2012.98⟩. ⟨hal-01270002⟩
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Philippe Pernelle, Stéphane Talbot, Aurélie Bissay, Thibault Carron. Méthodologie pour identifier la mémoire d'entreprise en s'appuyant sur un environnement de serious game observable.. XIX iemes Rencontres interdisciplinaires sur les systèmes complexes naturels et artificiels, Jan 2012, Rochebrune, France. pp.1--10. ⟨hal-01273053⟩
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Amina Zaghbib, Philippe Pernelle, Thibault Carron. Managing the accompaniment to change using ICT and experiential training: RD context. 8th IEEE International Conference on Networked Computing and Advanced Information Management, 2012, Seoul, South Korea. pp.265-272. ⟨hal-01270001⟩
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Book sections

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Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Enhancement of Adaptation and Monitoring in Game-Based Learning Environments. Student Usability in Educational Software and Games: Improving Experiences, IGI Global, pp.201-220, 2012, 9781466619876. ⟨10.4018/978-1-4666-1987-6.ch009⟩. ⟨hal-01273028⟩
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Lucas Bisognin, Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Learning Games Factory: Construction of Learning Games Using a Component-Based Approach. Leading Issues in Game‐Based Learning Research; selected paper from ECGBL10, Academic Publishing International, pp.105--123, 2012, 978-1-908272-24-9. ⟨hal-01273024⟩
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2011

Journal articles

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Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Améliorer la motivation dans les environnements d'apprentissage basés sur le jeu. Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série RIA : Revue d'Intelligence Artificielle, Lavoisier, 2011, 2, 25, pp.223-251. ⟨hal-01354560⟩
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Jean-Charles Marty, Thibault Carron. Observation of Collaborative Activities in a Game-Based Learning Platform. IEEE Transactions on Learning Technologies, Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2011, 1, 4, pp.98-110. ⟨10.1109/TLT.2011.1⟩. ⟨hal-01354559⟩
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Conference papers

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Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Use of Profiling to optimise a collaborative session in a learning game. European Conference on Game Based Learning, Oct 2011, Athènes, Greece. pp.88-97. ⟨hal-01354562⟩
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Mathieu Bodin, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. Specifying Collaborative Tools in Game-Based Learning Environments: Clues from the trenches. European Conference on Game Based Learning, Oct 2011, Athènes, Greece. pp.46-56. ⟨hal-01354561⟩
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2009

Conference papers

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Elise Gendron, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. New usages for knowledge management through collaborative platforms. ICKM - International Conference on Knowledge Management, Sep 2009, Amsterdam, Netherlands. pp.10. ⟨hal-01437811⟩
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Hilaire Fernandes, Thibault Carron, Stéphane Ducasse. Guidage macroscopique de l'apprentissage. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), May 2009, Le Mans, France. ⟨inria-00531658⟩
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Thibault Carron, Jean-Charles Marty, Mathieu Mangeot. How to bring immersion in Learning Games?. IEEE-ICALT 2009, Jul 2009, Riga, Latvia, Latvia. pp.6, ⟨10.1109/ICALT.2009.49⟩. ⟨hal-00968716⟩
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2008

Conference papers

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Elise Gendron, Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Collaborative Indicators in Learning Games: An Immersive Factor . European Conference on Game-Based Learning, Oct 2008, Barcelona, Spain. ⟨hal-01528868⟩
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Hilaire Fernandes, Thibault Carron, Stéphane Ducasse. iSTOA: Artefacts for mathematical interactive learning exercises. Sixth International Conference on Creating, Connecting and Collaborating through Computing, 2008 (C5 2008), Jan 2008, Poitiers, France. ⟨inria-00531649⟩
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2007

Conference papers

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Laure France, Jean-Mathias Heraud, Jean-Charles Marty, Thibault Carron. Visualisation et régulation de l'activité des apprenants dans un EIAH tracé. Jun 2007. ⟨hal-00161498⟩
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Gligor-Calin Loghin, Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Apporter de la flexibilité dans l'observation d'une activité pédagogique. Jun 2007. ⟨hal-00162138⟩
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Hilaire Fernandes, Thibault Carron, Stéphane Ducasse. De l'importance des plans d'interaction dans la géométrie interactive. Jun 2007. ⟨hal-00161606⟩
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Hilaire Fernandes, Stéphane Ducasse, Thibault Carron. Dr Geo II: Adding Interactivity Planes in Interactive Dynamic Geometry. International Conference on Creating, Connecting and Collaborating through Computing (C5 2007), Jan 2007, Kyoto, Japan. ⟨inria-00531636⟩
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Hilaire Fernandes, Thibault Carron, Stéphane Ducasse. De l'importance des plans d'interaction dans la géométrie interactive. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), Jan 2007, Lausanne, Suisse. ⟨inria-00531641⟩
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Other publications

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Sébastien Iksal, Thibault Carron, Jean-Charles Marty. Modéliser les expérimentations basées sur les traces : Une étude de cas avec le langage UTL. 2007. ⟨hal-01455472⟩
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2005

Journal articles

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Marilyne Rosselle, Marie-Noelle Bessagnet, Thibault Carron. Comment Intégrer Des Logiciels Issus de La Recherche En EIAH ?. STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), ATIEF, 2005, 12, 22 p. ⟨hal-01906836⟩
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Jean-Michel Adam, Marie-Noelle Bessagnet, Amel Bouzeghoub, Pierre-Andre Caron, Thibault Carron, et al.. Contributions de l'Action Spécifique "Conception d'une Plateforme pour la recherche en EIAH" à l'ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain.. STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), ATIEF, 2005, 12, pp.343-360. ⟨hal-00696401⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00696401/file/sticef_2005_collectifasp_11p.pdf BibTex
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Marilyne Rosselle, Marie-Noelle Bessagnet, Thibault Carron. Comment intégrer des logiciels issus de la recherche en EIAH ?. STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), ATIEF, 2005, 12, 22 p. ⟨hal-00696319⟩
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Preprints, Working Papers, ...

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Jean-Mathias Heraud, Jean-Charles Marty, Laure France, Thibault Carron. Une aide à l'interprétation de traces : application à l'amélioration de scénarios pédagogiques. 2005. ⟨hal-00005668⟩
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https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00005668/file/19.pdf BibTex

2002

Book sections

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Thibault Carron, Olivier Boissier, Claudette Sayettat. Le temps dans les systèmes multi-agents. MANDIAU René, GRISLIN-LE STRUGEON Emmanuelle, PÉNINOU André. Organisation et applications des SMA, Hermes Lavoisier, pp. 133-166, 2002. ⟨emse-00758185⟩
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2001

Conference papers

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Thibault Carron, Olivier Boissier. Towards a Temporal Organizational Structure Language for Dynamic Multi-Agent Systems. Modeling Autonomous Agents in a Multi-Agent World 10th European Workshop on Multi-Agent Systems, 2001, Annecy, France. pp. 219--234. ⟨emse-00758166⟩
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Theses

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Thibault Carron. Des Systèmes Multi-Agents temporels pour des systèmes industriels dynamiques. Intelligence artificielle [cs.AI]. Ecole Nationale Supérieure des Mines de Saint-Etienne; Université Jean Monnet - Saint-Etienne, 2001. Français. ⟨NNT : 2001EMSE0026⟩. ⟨tel-00818319⟩
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1999

Book sections

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Thibault Carron, Hubert Proton, Olivier Boissier. A Temporal Agent Communication Language for Dynamic Multi-agent Systems. Garijo, Francisco; Boman, Magnus. Multi-Agent System Engineering, Springer Berlin / Heidelberg, pp 115 - 127, 1999, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-540-66281-5. ⟨10.1007/3-540-48437-X_10⟩. ⟨emse-00745244⟩
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